måndag 11 mars 2013

Träningsupplägg

Just nu känns det som att träningen ligger lite på paus iom, att marken är frusen och det gnager lite. Vill kunna träna på som vanligt å inte ha det som nu när det känns som alla mina hästar är månader från start.
Men vanligtvis ser mitt träningsupplägg för äldre starthästar ut såhär:

Dag1- aktiv vila, som oftast är uteritter, ibland hoppning, dressyr, longering, tömkörning, skritt för vagn.
Dag2- intervall träning, oftast för vagn men ibland galopp under sadel.
Dag3- vila.
Dag4- aktiv vila.
Dag5- intervall träning osv.....

Läste just förordet i min nya bok om ridövningar:
"Allsidig träning bygger hållbara och motiverade hästar. Och gör ridning så mycket roligare!" (Ridningen/körningen i mitt fall).
Det stämmer bra in på min träningsfilosofi. Ha roligt är viktigt. Det är ju därför jag har travhästar, för att det är roligt. Sedan är det ju också väldigt mycket roligare att vinna än att komma sist, så det gäller att träna ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar